A Lost c. tévésorozat számos visszatérő elemet tartalmaz, melyeknek általában nincs szerepük a történetben, viszont irodalmi vagy éppen filozófiai jelentést hordoznak.
Fekete és fehér
A fekete és fehér szín együttes megjelenése az ellentétességet vagy a dualizmust (yin és yang) fejezi ki. Ez a motívum az egész sorozatot végigkíséri. Először a nyitóepizódban jelent meg, amikor Locke a backgammonról beszélt Walt-tal. Arcához emelt két játékkorongot, és azt mondta, „Két játékos, két oldal – egy világos és egy sötét.”
A két szín gyakran a karakterek kettős személyiségét fejezi ki. Az "Idegenek karjában" című epizód nyitójelentében Claire-nek rémálma van, amiben Locke-nak az egyik szeme fekete, a másik fehér; egy asztalnál üldögél, s közben fekete és fehér kártyalapokkal játszik. Az "Isteni gépezet"-ben Sawyer a hyperópiája miatt egy szemüveget kénytelen viselni, ami egy fekete és egy fehér szemüvegből lett összeillesztve.
Máskor, a színek a karakterek közötti ellentétekre utalnak. Az "Összeomlás"-ban, Jack, a géptörzs, és Ana Lucia, a farokrész túlélőinek vezetője szembeállnak egymással a zárójelenetben; Jack fehér, Ana fekete ruhában van. "A nagy balhé" c. epizódban, Jack és Locke vitatkoznak egymással; egyikük fehér, másikuk fekete pólót visel.
Ilyen Jacob (Jacob az esetek többségében fehérben van, kivéve mikor Ilana-hoz megy) és a szigeten élő másik férfi (fekete ruhás) kapcsolata is, akik küzdenek egymással, és kis cselhez folyamodva akarják a másikat megölni.
A színek jelentése nem mindig egyértelmű. Az "A felkelő Nap háza" c. epizódban, Jack egy vászontasakot talál két mumifikálódott holttestnél, amiben egy fehér és egy fekete kő van.
Szemek
A "szem" motívuma gyakran megjelenik a Lost-ban. A sorozat nyitóepizódja Jack kinyíló szemével veszi kezdetét. Hasonló képpel kezdődik az első és a második évad több epizódja; a kinyíló szem mindig azé a karakteré, akinek visszaemlékezései megjelennek az adott részben. Ugyanígy indul a második és a harmadik évad első epizódja is, méghozzá egy-egy vadonatúj szereplő szemével.
|